کرم ضد آفتاب و مقابله با اشعه‌های زیان‌بار خورشید

آیا می‌دانید معنای حروف اختصاری SPF در کرم ضد آفتاب چه بوده و یا معیارهایی که باید برای انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب برای پوست خود در نظر بگیرید چه خواهد بود؟ همه ما از تاثیرات زیان بار اشعه‌های مضر خورشید بر پوست صورت و بدن خود اطلاع داریم و می‌دانیم که قرار گرفتن زیر تابش مستقیم نور خورشید بدون یک لایه محافظتی تا چه میزان خطرناک می‌باشد. اما معمولا اطلاعات کمی از چگونگی استفاده از این محصول و اصولا دلایل علمی استفاده از آن در میان اغلب مردم جامعه وجود دارد. این مقاله به شما کمک می‎کند تا پاسخ پرسش‌های خود را در رابطه با کرم ضد آفتاب بیابید و با چگونگی استفاده صحیح از این محصول آشنا شوید.

ضد آفتاب

ویژگی‌های کرم ضد آفتاب

می دانیم که کرم ضد آفتاب، به عنوان یک سد دفاعی در مقابل نور آفتاب می تواند از پوست ما محافظت کرده و از آسیب ها و صدمات پوستی جلوگیری نماید. همچنین مانع بروز چین و چروک های پوستی توسط تابش مستقیم نور آفتاب خواهد شد. حال باید ببینیم که در هنگام تهیه یک کرم ضد آفتاب باید به چه نکاتی دقت نمائیم. بر روی لیبل مواد تشکیل دهنده یک کرم ضد آفتاب باید حتما عبارت broad spectrum به معنای طیف وسیع وجود داشته باشد. این عبارت به این معناست که کرم ضدآفتاب مذکور توانایی مقابله با هر دو اشعه زیان بار آفتاب را دارا بوده و علاوه بر جلوگیری از آفتاب سوختگی می تواند خواص ضد چروک و ضد سرطان نیز داشته باشد. نکته مهم دیگر در انتخاب این محصول، توجه به SPF مناسب در آن است. SPF مخفف عبارت Sun protection factor است. به زبان ساده یعنی ” میزان محافظت از نور آفتاب ” که قدرت حفاظت کننده کرم ضد آفتاب را به ما نشان خواهد داد. به نکاتی که در ادامه خواهد آمد، دقت نمائید:

  • SPF 15 توانایی مقابله با یک پانزدهم اشعه های زیان بار خورشید را داراست.
  • SPF 30 توانایی مقابله با 97 درصد از اشعه UVB را دارا می باشد.
  • SPF 50 توانایی مقابله با 98 درصد از اشعه UVB خورشید را داراست.

به یاد داشته باشید که سازمان غذا و داروی آمریکا، هیچ اعتباری را برای SPF بالاتر از 50 قائل نبوده و اعتقادی به آن نخواهد داشت. علاوه بر این موضوع باید دقت کنید که کرم انتخابی شما توانایی مقابله با اشعه های زیان بار UVA را نیز دارا باشد.

چگونگی عملکرد کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب

انواع کرم ضد آفتاب از دو نوع ماده تهیه می شوند. مواد نوع اول، ذره های غیر طبیعی هستند که با انعکاس دادن نور خورشید از سطح پوست، باعث محافظت از آن می شوند. این ذرات غیر طبیعی معمولا شامل دی کسید تیتانیوم، اکسید زینک، عصاره گیاهان و… می باشند. انواع کرم ضد آفتاب از نوع دوم توسط مواد ارگانیک تهیه شده که اشعه ماورای بنفش را جذب خود کرده و انرژی حاصله را به صورت حرارت و گرما دفع و رها می سازند. بسیاری از انواع کرم ضد آفتاب، فقط می توانند از پوست ما در برابر اشعه UVB محافظت کنند.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 13 خرداد 1397برچسب:کرم ضد آفتاب, | 16:56 | نويسنده : Bahar |